از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟ 

تمامی افراد مبتدی که علاقه مند به طراحی سایت هستند و می‌خواهند در این زمینه شروع به فعالیت کنند. یک سوال مشترک دارند: از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟ اگر شما جزئی از این دسته هستید و تازه می‌خواهید در این مسیر قدم بردارید با ما همراه باشید. زیرا که ما در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

به طور کامل نیازمند علاقه، صبر، اشتیاق بالا، حوصله و پشتکار بالا است. البته که اگر این‌ها را بتوانید درون خود بوجود بیاورید درآمد قابل توجهی سر راه شما قرار می‌گیرد. اگر علاقه دارید که یاد بگیرید چگونه می‌توانید طراحی سایت را یاد بگیرید ادامه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و همه‌گیرتر شدن اینترنت در میان مردم، اکثر افراد به کار های اینترنتی روی آوردند. به همین دلیل است که در چند سال اخیر و با گذر زمان طراحی سایت و سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شد. یکی از دلایل اهمیت پیدا کردن این دو گزینه این بود که باعث توسعه و پیشرفت کسب و کارها می‌شدند و افزایش درآمد داشتند برای افراد بسیار زیادی در جامعه. 

مراحل یادگیری طراحی سایت

شاید در ظاهر طراحی سایت کار آسانی باشد. اما این را فراموش نکنید که هر کاری باید دست متخصص خود باشد و به آن نیاز دارد. شما اگر تمایل به داشتن و یا ساختن بک وبسایت را دارید. باید این را بدانید که تا چه مقدار می‌خواهید این سایت را توسعه دهید و اهداف شما برای آن چیست؟

برای طراحی سایت دو روش وجود دارد. استفاده از CMS های آماده مانند وردپرس و کدنویسی و ساخت CMS اختصاصی. که هر دو روش دارای شرایط خاص خودشان هستند. فرقی نمی‌کند که شما از چه روشی برای راه اندازی سایت استفاده می‌کنید. مهم این نکته می‌باشد که شما باید سایت با کیفیتی طراحی کنید که بتواند نیاز مشتری را به راحتی برآورده کند و در ادامه سئو و تولید محتوا را فراموش نکنید قدرت سایت شما به این نکات می‌باشد.

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟

کار خود را از HTML شروع کنید

ساخت یک صفحه وب در اولین مرحله اجرا با زبان HTML انجام می‌شود. پس در همین ابتدا شما باید با این زبان آشنا شوید. زیرا این زبان به کلمه نشانه گذاری معنی شده. بزرگترین برنامه نویسان در زمینه وب کار خود را با زبان HTML شروع کرده اند. HTML  کوتاه شده  Hyper Text Markup Language می‌باشد در زبان فراسی به این کلمه زبان نشانه‌گذاری ابر متن می‌گویند.

کار خود را با زبان CSS ادامه دهید

مرحله دوم از طراحی سایت شروع به کار با زبان CSS است. برای اینکه از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟ در ابتدا به شناخت این زبان بپردازید. این زبان کمی پیچیده است اما یادگیری آن بسیار راحت می‌باشد. این کلمه مخفف شده کلمه Cascading Style Sheets می‌باشد. که در زبان فارسی به برگه های آبشاری ترجمه شده است. این زبان هم دقیقا مانند زبان برنامه نویسی قبلی یک زبان نشانه گذاری شده است. شما ویژگهایی را مانند فونت، اندازه و یا سایز یک متن از صفحه وب می‌توانید با استفاده از CSS  تغییر دهید. 

با زبان جاوا اسکریپت به‌صورت حرفه‌ای کار کنید

مرحله سوم برای یادگیری این کار استفاده از زبان جاوا اسکریپت می‌باشد و تسلط به آن نیاز یک متخصص می‌باشد. زیرا که محبوبیت زیادی دارد و برای برنامه هایی به کار می‌رود که در موبایل استفاده بیشتری دارند و البته این زبان را در برنامه های کامپیوتری و یا بازی هم استفاده می‌شود. پس با این تعاریف جاوا اسکریپت زبان همه کاره و مهمی محسوب می‌شود.

یاد گرفتن یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور 

زمانی که شما سه مرحله قبلی را طی کردید می‌توانید یک سایت را طراحی کنید. ولی هر سایت باید بتواند تمامی نیاز کاربران را برطرف کند. زبان های ASP.NET و PHP زبان هایی هستند که زمینه ای برای رفع کردن این نیازها فراهم می‌کنند.

در پروژه های بزرگ وجود زبان های تحت سرور ضروری می‌شود و لازم است که آنها را بلد باشید. به همین دلیل است که سایت های بزرگی همچون فیس بوک و ویکی پدیا از زبان PHP استفاده می‌کنند.

برنامه نویس های سمت وب به دسته های مختلفی تقسیم می‌‌شوند

برنامه نویس های وب به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند: 

دسته اول کسانی هستند که ظاهر سایت را میسازند و به آنها برنامه نویس های سمت کاربر گفته می‌شود.

دسته دوم پشت صحنه سایت را برعهده دارند و پیاده ساز منطق سایت هستند که به آنها برنامه نویس سمت سرور گفته می‌شود.

به کسانی که این دو کار را با هم انجام می‌دهند و به جفت این کارها مسلط هستند برنامه نویس های FULL STACK  نامیده می‌شوند.

برای شروع طراحی سایت به چه چیزهایی نیاز است.

برای شراع به طراحی یک وبسایت شما نیاز به دانش در مورد مسائلی مانند: دامنه، هاست، سیستم مدیریت محتوا و … که در ادامه این مطلب به معرفی و توضیح تمامی به این مسائل می‌پردازیم.

دامنه

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟ برای پاسخ به این سوال از ابتدا تا انتهای آن را در ادامه می‌خوانید.

مهم ترین قدم برای طراحی یک سایت انتخاب نام آن سایت است. در انتخاب نام یک وبسایت شما باید نکات زیادی را رعایت بکنید . برای مثال اولین نکته این است که نام شما به هیچ عنوان نباید نامی تکراری باشد. دامنه همان نام وبسایت شما است. همان کلمه ای است که قرار است با سرچ آن وارد وبسایت شما شویم. پس مهم است که یکتا و زیبا باشد و در ذهن مخاطب به راحتی جای بگیرد و باقی بماند.

برای خرید یک دامنه کافیست در اینترنت جستجو کنید. با سایت های بسیار زیادی روبه رو می‌شوید که این امکان را به شما می‌دهند که دامنه مورد نظر خود را به صورت ماهیانه و یا سالیانه خریداری کنید.

هاست

بعد از این که شما نام سایت خود را انتخاب و خریداری کردید نوبت به خریداری کردن یک فضای مناسب است که بتوانید وبسایت خود را در آن فضا پیاده سازی کنید و بر روی بستر اینترنت وبسایت خود را به نمایش بگذارید. شما در این فضا تمام اطلاعات مورد نظر خود را بارگذاری می‌کنید تا مخاطبان بتوانند در تمامی نقاط جهان به راحتی به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنند. به این فضا هاست گفته می‌شود. فقط کافی است کلمه خرید هاست را در گوگل سرچ کنید تا با تمامی شرکت های هاستینگ و تعرفه‌های آن‌ها آشنا شوید.  

سیستم مدیریت محتوا یا CMS

سیستم مدیریت محتوا در نام خودش توضیح می‌دهد که به صورت کامل کارش چیست؟ اما ما برای شما یک خورده مو شکافانه‌تر به توضیح این مورد می‌پردازیم. این سیستم به شما اجازه این را می‌دهد که بدون نیاز به دانش برنامه نویسی محتوای سایت خود را کامل مدیریت کنید و بتوانید سایت خود را به راحتی کنترل کنید.

اگر شما یک سیستم مدیریت محتوا روی هاست خود نصب کنید دیگر نیازی نیست برای کوچیک ترین تغییر در سایت خود کد نویسی کنید. و سیستم مدیریت محتوا تمامی این کار ها را به آسان ترین شکل ممکن برای شما انجام می‌دهد.

Bandwidth یا پهنای باند

بگذارید پهنای باند را اینطور برایتان معنا کنم که شما یک اتوبان دارید که اطلاعات از این اتوبان عبور می‌کنند. هرچه این اتوبان عریض‌تر باشد ترافیک کمتری دارد و اطلاعات خیلی راحت تر و با سرعت بیشتری جا به جا می‌شوند. به طور کامل‌تر سرعت اینترنت را پهنای باند مشخص می‌کند. هر مقدار که پهنای باند بیشتر باشد. سرعت اینترنت هم به همان مقدار بیشتر می‌شود.

پهنای باند به 2 عامل بستگی دارد: مقدار حجم دیتاهای سایت و مقدار بازدیدها.

Control Panel یا کنترل پنل

به طور ساده کنترل پنل به معنای یک رابط گرافیکی بین هاست و کاربر می‌باشد. کنترل پنل باعث ساده ترشدن استفاده از هاست توسط کاربر می‌باشد. شما بعد از وارد شدن به کنترل پنل می‌توانید بدون نیاز به کد نویسی میزان حجم مصزفی و باقیمانده حجم خود را ببینید و یا حتی اطلاعاتی از هاست دریافت کنید یا اطلاعاتی آپلود کنید. حتی به شما اجازه میدهد که تنظیمات شبکه هاست را هم بدون نیاز به کدنویسی انجام دهید. پس به طور خلاصه تر کنترل پنل باعص می‌شود کار کردن با هاست برای کاربر به آسان ترین روش ممکن صورت بگیرد و میزان کد نویسی تقریبا به صفر برسد.

Addon Domain یا دامنه‌های اضافه

با قابلیت دامنه های اضافه که بر روی هاست قرار گرفته شما می‌توانید هم زمان روی هاست خود چندین سایت داشته باشید. یا به طر کامل تر شما می‌توانید چندین دامنه را روی یک هاست فعال کنید که و داده‌های مختلفی را رد و بدل کنید. البته که این قابلیت جذاب به نظر می‌رسد اما عیب‌هایی هم دارد که در ادامه این عیوب را به شما میگوییم :

  • کاهش امنیت 
  • کاهش سرعت سایت 
  • پایین آمدن رتبه در سئو
  • از دسترس خارج شدن سایت‌ها

Uptime یا آپ تایم

به زمان فعالیت یک سیستم آپ تایم می‌گویند. این قابلیت می‌تواند ویژگی های یک هاست را خوب به شما بگوید و شما مدت زمان کارایی یک هاست و تعداد قطعی های آن را مشاهده کنید. اگر سایت شما به مقدار زیادی از دسترس عموم خارج شود ضربه بزرگی به سایت شما وارد می‌شود. برای مثال همانطور که اگر یک مغازه به مدت زمان زیادی بسته باشد فروش آن مغازه کمتر می‌شود. مطمئن باشید سایت های فروشگاهی اگر قطعی زیاد داشته باشند مشتریان خود را از دست میدهد. البته رتبه سئوی سایت هم پایین میآید با قطعی زیاد هاست.

Backup یا بکاپ گیری

بکاپ گرفتن یکی از ضروری ترین کار هایی است که باید روی یک وبسایت انجام بگیرد. همانطور که شما هارد و یا کارت ذخیره سازی برای نگه داشتن عکس ها، موسیقی و یا حتی فیلم های خود دارید. از داده و اطلاعات یک وبسایت هم باید به صورت مداوم بکاپ و پشتیبان تهیه کرد تا اگر اتفاقی برای سایت افتاد که اطلاعات از بین رفتند. شما از آنها پشتیبان داشته باشید و به راحتی آنهارا برگردانید.

انواع هاست

همانطور که با هاست آشنا شدید باید بدانید که هاست ها انواع گوناگونی دارند و ما در این قسمت انواع هاست ها را به شما معرفی میکنیم:

  • هاست اشتراکی
  • هاست اختصاصی
  • هاست مجازی
  • هاست ابری

از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی به معنای این است که یک هاست و سرور در اختیار چندین کاربر قرار می‌گیرد و چندین وبسایت روی این سرور قرار می‌گیرند. این هاست به دلیل به صرفه بودن قیمت و برطرف کردن نیاز های کاربران هاست های پرطرفداری هستند و اکثر سایت ها روی هاست های اشتراکی قرار دارند.

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی به این معناست که سرور در اختیار یک نفر و یک وبسایت می‌باشد. کاربرد این هاست هم بسیار زیاد است و اکثرا سایت هایی از این نوع هاست استفاده می‌کنند که بازدید کننده بسیار بالایی داشته باشند.

معایب این گونه سرور ها این است که هزینه بسیار بالایی دارند و تمامی پشتیبانی و نصب سیستم عامل های سرور با خود کاربر است. البته در کنار تمام این معایب به شما مزایایی همچون: سرعت بسیار بالاتر، امنیت بالاتر و دسترسی کامل به فضا، تنظیمات و … سرور تمام و کمال در اختیار خودتان است.

هاست مجازی (VPS)

سرور مجازی مخفف شده کلمه Virtual Private Server می‌باشد که یک هاست میان هاست اشتراکی و هاست اختصاصی می‌باشد. این هاست هم هزینه به صرفه ای دارد و ارتقا آن بسیار راحت تر است. سرعت آن از هاست اشتراکی بالاتر است و از نظر امنیت بسیار قابل اعتماد تر از هاست اشتراکی می‌باشد.

هاست ابری

یکی از انواع هاست ها هاست ابری می‌باشد که کاربرد آن با هاست های دیگر متفاوت است. و می‌تواند اطلاعات را در سرور های دور ذخیره و مدیریت کند. و به شما امان میزبانی سایت به صورت ابری را می‌دهد. این هاست مزایای بسیار زیادی نسبت به هاست های قبلی دارد. زیرا که اگر یک سرور دچار مشکل شود هیچ مشکلی پیش نمیآید و اطلاعات شما از طریق بقیه سرورها جا به جا می‌شوند و سایت شما از دسترس خارج نمی‌شود. 

ما در حالت کلی دو نوع سایت داریم که در ادامه به معرفی این دو نوع سایت می‌پردازیم:

سایت Static

وبسایت های استاتیک سایت هایی هستند که مدیریتی ندارند و به قول خودمان هوشمند نیستند. شما در این سایت ها خرج از کد نویسی هیچ تغییری نمی‌توانید ایجاد کنید. و برای هر کاری باید کد های سایت را عوض کنید حتی برای کارهای بسیار ساده مانند اضافه کردن یک محصول به سایت. این سایت ها برای کار های ثابت مانند معرفی کردن یک دوره یا معرفی یک کنفرانس یا هر کاری که نیاز به هیچ گونه تغییری ندارند به کار میرود.

سایت Dynamic

اگر یک وبسایت به صورت داینامیک طراحی شود. مدیر وبسایت می‌تواند بدون نیاز به کد نویسی تغییرات زیادی به سایت بدهد و یا حتی گزینه هایی هم به سایت اضافه کند و کنترل کردن کلی وبسایت مانند کاربران، مطالب و … بسیار راحت تر می‌شود. امروزه اکثر سایت ها به صورت داینامیک طراحی می‌شود زیرا که هم قیمت مناسبی دارند و هم کار کردن با اینگونه سایت ها بسیار راحت تر است.

حرف آخر

این سوال که از کجا طراحی سایت را شروع کنیم؟ به این جواب میرسیم که طراحی سایت کار راحتی است به شرطی که به آن علاقه داشته باشید و اگر علاقه در میان نباشد میتوان گفت که برای شما تبدیل به سخت ترین کار دنیا می‌شود. شما باید در ابتدا اهداف خودتان را مشخص کنید که می‌خواهید در زمینه فرانت اند برنامه نویسی کنید و یا بک اند. بعضی ها فقط کار های مربوط به مدیریت یک سایت را یاد می‌گیرند و تبدیل به ادمین های بسیار خوبی می‌شوند.

اگر هدف خود را مشخص کنید، به راحتی می‌توانید هدف های خود را پیش بببرید. در این بین هر چیز که نیاز به یادگیری نیست را سریع آن را رد کنید. زبان های برنامه نویسی مربوطه را سریعتر یاد بگیرید. ایرانی کد شمارا در هر مرحله ای که هستید راهنمایی می‌کند و اگر نیاز به مشاوره دارید حتما با ما در ارتباط باشید.